Η Οδηγική χρονιά ξεκινά στα μέσα Σεπτεμβρίου μαζί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Μετά την 1η συνάντηση της Ομάδας – το άνοιγμα χρονιάς – η  Ομάδα  ΜΟ (μεταξύ όποιων άλλων δράσεων) προετοιμάζει την εκπαίδευση ομάδας ΜΟ.  Οι παλιοί ΜΟ και τα Στελέχη, χωρισμένοι σε επιτροπές, την προετοιμάζουν πριν το πέρασμα. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται αμέσως μετά το πέρασμα των ΜΟ από τον κλάδο Οδηγών. Φυσικά συμμετέχει όλη η Oμάδα, με τη νέα της πια σύνθεση.

Η Eπαίδευση Ομάδας έχει Κεντρική Ιδέα, άνοιγμα, κλείσιμο, ψυχαγωγία κτλ, όπως κάθε οδηγικό διήμερο. Τα κύρια όμως μέρη του προγράμματος έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Πρόκειται για 5 εκπαιδευτικά θέματα που αφορούν τα 5 στοιχεία λειτουργίας της Ομάδας ΜΟ: το Συμβούλιο Ομάδας, τις Υπευθυνότητες, τις Επιτροπές, την Ατομική πρόοδο και τον Προγραμματισμό. Όλη η Ομάδα (πριν το πέρασμα) μοιράζεται σε 5 επιτροπές, μία για κάθε θέμα. Στις επιτροπές αυτές συμμετέχουν οι παλιοί ΜΟ και τα Στελέχη (τουλάχιστον ένα Στέλεχος σε κάθε επιτροπή θέματος). Η επιτροπή θέματος προετοιμάζει το θέμα που έχει αναλάβει και το παρουσιάζει σε όλη την Oμάδα κατά τη διάρκεια του διημέρου. Έτσι κάθε μέλος της ομάδας (εκτός από τους νέους ΜΟ) συμμετέχει (τουλάχιστον) σε μία επιτροπή θέματος, καθώς και σε κάποια προγραμματική επιτροπή (π.χ. αυτή του ανοίγματος).

Κάθε ένα από τα 5 εκπαιδευτικά θέματα προετοιμάζεται και πραγματοποιείται από μία επιτροπή, η οποία παρουσιάζει το θέμα στο σύνολο της ομάδας. Η εκπαιδευτική μεθοδολογία που ακολουθούμε αποτελείται από τα εξής βήματα:

Βήμα 1ο : Γνώση σχετικά με το θέμα που μας ενδιαφέρει
α) Τι πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με το θέμα που μας ενδιαφέρει; (Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιούμε τη γνώση αυτή, η οποία βρίσκεται στα βιβλία και τα βοηθήματα του κλάδου, καθώς και στο αρχείο με τίτλο «Τα 5 στοιχεία λειτουργίας της ομάδας ΜΟ».
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιάσουμε τα παραπάνω.
γ) Προετοιμαζόμαστε για την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την ομάδα. Καλό είναι στην παρουσίαση να συμμετέχουν όλα τα μέλη της επιτροπής.

Βήμα 2ο : Παιχνίδι Κατανόησης
α) Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η ομάδα για να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο : Από τη θεωρία στην πράξη
α) Σχεδιάζουμε την πρακτική εφαρμογή που θα μας βοηθήσει να εφαρμόσουμε στην πράξη αυτά που μόλις μάθαμε.
β) Η Oμάδα (όλη μαζί ή χωρισμένη σε μικρότερες ομάδες) εφαρμόζει αυτά που έχει μάθει.

Βήμα 4ο : Αξιολόγηση
Στη συγκεκριμένη περίπτωση ουσιαστικά η αξιολόγηση γίνεται μετά το εκπαιδευτικό διήμερο και μέσα στα πλαίσια της ζωής της Oμάδας, πχ στην αξιολόγηση κάθε τριμηνίας, κάθε επιτροπής κ.ά.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα που ακολουθεί είναι ενδεικτικό. Ανάλογα με τις συνθήκες, τους συμμετέχοντες, το χώρο, μπορεί να έχει αλλαγές. Αυτό που έχει σημασία είναι όλα τα θέματα να πραγματοποιηθούν με την προτεινόμενη σειρά και διάρκεια.
Η προτεινόμενη μορφή της εκπαίδευσης είναι το διήμερο, μιας και έτσι επιτυγχάνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και η συνοχή της Oμάδας με τη νέα της σύνθεση.

Σάββατο
10:00 Άφιξη, Άνοιγμα διημέρου, παιχνίδι γνωριμίας
10:30 χωρισμός σε υπηρεσίες, τακτοποίηση
11:00 Θέμα: Συμβούλιο Ομάδας (1h)
12:00 Θέμα: Υπευθυνότητες (1.5h)
13:30 Προετοιμασία φαγητού
14:00 Φαγητό – Υπηρεσίες – ελεύθερη ώρα
16:00 Θέμα: Επιτροπές (2h)
18:00 Απογευματινό – ζωηρό
18:30 Θέμα: Επιτροπές συνέχεια (2h)
20:30 Προετοιμασία φαγητού
21:00 Φαγητό –  υπηρεσίες
22:30 Ψυχαγωγία
24:00 Καληνύχτα

Κυριακή
07:30 Άνοιγμα ημέρας
08:00 Πρωινό, υπηρεσίες
09:00 Συμβούλιο Ομάδας
09:30 Θέμα: Ατομική πρόοδος (2h)
11:30 Δεκατιανό, ζωηρό
12:00 Θέμα Προγραμματισμός (3h)
15:00 φαγητό, υπηρεσίες, μάζεμα χώρου
16:30 Αξιολόγηση, κλείσιμο διημέρου
17:30 Αναχώρηση

  • Όταν καλείσαι να παρουσιάσεις ένα θέμα σε ένα συγκεκριμένο κοινό, το πρώτο πράγμα που κάνεις είναι να ψάξεις / να βρεις / να μάθεις ό,τι είναι γνωστό για το θέμα αυτό. Μην ξεχνάς ότι εκτός από τις γραπτές πηγές, υπάρχουν και οι ζωντανές πηγές, δηλαδή άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το θέμα που σε ενδιαφέρει.
  • Αφού βρεις όλη την πληροφορία, θα πρέπει να διαλέξεις ποια και πόση από αυτή θα παρουσιάσεις, ανάλογα με το κοινο στο οποίο απευθύνεσαι. Μπορείς να να εντοπίσεις τις λέξεις – κλειδί; Ακόμη, θα πρέπει να δομήσεις αυτά που θα παρουσιάσεις με μια λογική σειρά που θα βοηθήσει το κοινό σου να τα κατανοήσει καλύτερα. Μπορείς να κάνεις ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα;
  •  Στη συνέχεια σχεδιάζεις την παρουσίαση: Με ποιον τρόπο; Άσε τη φαντασία σου ελέυθερη!  Θυμήσου ότι μαθαίνουμε καλύτερα κάτι όταν το βλέπουμε και το ακούμε ταυτόχρονα. Τι υλικά θα χρειαστούν; Είναι τα γράμματα μεγάλα κι ευανάγνωστα; Πόση ώρα θα διαρκέσει; Ποιος παρουσιάζει τι και τι ακριβώς λέει;
  •  Μην ξεχάσεις να κάνεις πρόβα!  Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής μπορούν να λειτουργήσουν σαν «καθρέφτης». Μίλα δυνατά και σίγουρα. Είσαι τώρα έτοιμος να παρουσιάσεις στην υπόλοιπη Ομάδα; Είναι η παρουσίαση εντός χρόνου;.
  •  Είναι χρήσιμο μετά την παρουσίαση της πληροφορίας το κοινό με κάποιον τρόπο να αλληλεπιδράσει σε σχέση με αυτά  που είδε και άκουσε.  Έτσι θα σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν καταλάβει και «μιλάμε την ίδια γλώσσα». Ποια είναι τα σημεία της γνώσης που θέλεις να ελέγξεις; Το σχεδιάγραμμα ή οι λέξεις – κλειδί μπορεί να σε βοηθήσουν. Με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό;
  •  Τέλος, για να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη, εφαρμόζουμε αυτά που μόλις μάθαμε. Προετοίμασε την πρακτική εφαρμογή που θα ζήσει η Ομάδα σου.
  • Είναι όλα έτοιμα; Μαζεύεις το υλικό που θα σου χρειαστεί για την παρουσίαση, για το παιχνίδι κατανόησης και για την πρακτική εφαρμογή και …καλή επιτυχία και καλή διασκέδαση!

Το Συμβούλιο Ομάδας

Στόχος
Να γνωρίσουμε τι είναι και πώς γίνεται το ΣΟ στην ομάδα ΜΟ.

Το Συμβούλιο Ομάδας με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με το Συμβούλιο Ομάδας; (Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την ομάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης του Συμβουλίου Ομάδας που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Oμάδα για να  επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Θα χρειαστεί να κάνουμε ΣΟ για τις ανάγκες του διημέρου. Ποιος θα προεδρεύσει; Ποια θέματα θα συζητηθούν; Η ημερήσια διάταξη αυτού του ΣΟ μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Τους ρόλους που έχουν τα μέλη της ομάδας για το διήμερο
  • Λειτουργικά θέματα για το διήμερο
  • Αξιολόγηση του διημέρου ως τώρα (όταν αξιολογούμε κάτι τοποθετούνταιι πρώτα όσοι έχουν δουλέψει για αυτό και στη συνέχεια η υπόλοιπη ομάδα)
  • Συντονισμό για τη συνέχεια της ημέρας

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με το ΣΟ ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της ομάδας στη διάρκεια της οδηγικής χρονιάς.

 

Οι Υπευθυνότητες

Στόχος

  • Να γνωρίσουμε τι και ποιες είναι  οι υπευθυνότητες  στην ομάδα ΜΟ.
  • Να αναλάβει κάθε ΜΟ μια υπευθυνότητα

Οι Υπευθυνότητες με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με  τις Υπευθυνότητες;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης των Υπευθυνοτήτων που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Oμάδα για να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Κάνουμε ΣΟ για τις υπευθυνότητες (ποιες θα χρειαστούμε φέτος, πόσο θα διαρκέσουν, ποιος αναλαμβάνει τι κτλ) Στη συνέχεια δίνεται χρόνος να ξεκινήσουν να δουλεύουν οι υπευθυνότητες. Ένα από τα ζητούμενα μπορεί να είναι καθένας να σκεφτεί για την υπευθυνότητά του πράγματα που χρειάζεται να γίνουν καθώς και επιπλέον ιδέες που μπορούν να γίνουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με τις υπευθυνότητες ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της Ομάδας, πχ στο τέλος κάθε τριμηνίας.

Οι Επιτροπές

Στόχος

  • Να γνωρίσουμε τι  είναι  και πώς δουλεύουν οι επιτροπές  στην Oμάδα ΜΟ.
  • Να ενταχθεί κάθε ΜΟ σε μια ή περισσότερες επιτροπές
  • Να γνωρίσουμε τι είναι και πώς δομείται μια συγκέντρωση

Οι Επιτροπές με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με τις Επιτροπές  και τη συγκέντρωση;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης των Επιτροπών και της Συγκέντρωσης που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Ομάδα για να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Χωριζόμαστε σε επιτροπές των 3-4 ατόμων. Κάθε επιτροπή επιλέγει μία συγκέντρωση από έναν εικονικό προγραμματισμό τριμηνίας και δουλεύει τα παρακάτω ζητούμενα.
Ζητούμενα είναι:

  • να διατυπώσουν το στόχο της συγκέντρωσης
  • να προτείνουν πηγές για αυτή
  • να αποφασίσουν τι ακριβώς θα περιλαμβάνει
  • να φτιάξουν τη δομή της κι ένα ωρολόγιο
  • να ετοιμάσουν και να παρουσιάσουν στην ολομέλεια ένα μικρό μέρος της (πχ το άνοιγμα ή ένα παιχνίδι)
  • να προγραμματίσουν τη δουλειά τους ως επιτροπή για τη συγκέντρωση με βάση τα βήματα δουλειάς μιας επιτροπής και με δεδομένο ότι η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί σε συγκεκριμένη ημερομηνία (πχ σε 6 βδομάδες από σήμερα)

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με τις επιτροπές ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της ομάδας, πχ στην αξιολόγηση κάθε επιτροπής, στο ΣΟ κάθε συγκέντρωσης.

 

Η Ατομική Πρόοδος

Στόχος

  • Να γνωρίσουμε ποια είναι η ατομική πρόοδος των ΜΟ και ποιος είναι ο λόγος ύπαρξής της.
  • Να κινητοποιηθεί κάθε ΜΟ ώστε να μπει στη διαδικασία ολοκλήρωσης της Ατομικής του Προόδου.

Η Ατομική Πρόοδος με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με την Ατομική Πρόοδο;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης της Ατομικής Πρόοδου που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Oμάδα για να  επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Σε ΣΟ η Oμάδα θέτει κριτήρια αξιολόγησης προσανατολισμών και ειδικεύσεων. Οι ΜΟ επιλέγουν και προετοιμάζουν έναν προσανατολισμό από το στάδιο στο οποίο βρίσκονται. Όσοι ολοκληρώσουν τη δουλειά τους μπορούν και να τον παρουσιάσουν επι τόπου στο ΣΟ.  Το κέρδος, σε κάθε περίπτωση, είναι ότι οι ΜΟ μπαίνουν στη διαδικασία να επιλέξουν πράγματα που τους ενδιαφέρουν και να κάνουν μια αρχή. Όσοι δεν παρουσιάσουν τους προσανατολισούς τους στο ΣΟ, τους εντάσσουν στον προγραμματισμό της Ομάδας.
Ακόμη, οι ΜΟ μπορούν να βρουν προσανατολισμούς και ειδικεύσεις που σχετίζονται με την υπευθυνότητα που έχουν αναλάβει και με τους οποίους θα τους ενδιέφερε να ασχοληθούν.

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με την ατομική πρόοδο ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της Oμάδας.

 

Ο Προγραμματισμός

Στόχος
Να γνωρίσουμε τι είναι και πώς γίνεται ο προγραμματισμός στην Oμάδα ΜΟ και να πραγματοποιήσουμε τον προγραμματισμό της Α’ τριμηνίας.

Ο Προγραμματισμός με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με το τον Προγραμματισμό;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης του Προγραμματισμού που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Ομάδα για  να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Κάνουμε κανονικό προγραμματισμό της Ομάδας και ολοκληρώνουμε τον προγραμματισμό της Α’ τριμηνίας.

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με τον προγραμματισμό ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της Ομάδας, κυρίως στην αξιολόγηση κάθε τριμηνίας και στην αξιολόγηση χρονιάς.

Επειδή η Ομάδα πρέπει
α) να αποκτήσει συνοχή με τη νέα της σύνθεση, με μία δράση που η  διαδικασία της οδηγεί κάθε μέλος της ομάδας να αποκτήσει ρόλο
β) να κάνει έγκαιρα τα πρώτα της βήματα με τη νέα της σύνθεση, για τη σωστή λειτουργία της μέσα στην οδηγική χρονιά, αξιοποιώντας και τα 5 στοιχεία λειτουργίας Ομάδας (ΣΟ, Υπευθυνότητες, Επιτροπές, Ατομική Πρόοδο, Προγραμματισμό)

η εκπαίδευση ομάδας δίνει την ευκαιρία

1. στους νέους ΜΟ
     α) να εκπαιδευτούν στον τρόπο λειτουργίας της ομάδας του κλάδου ΜΟ
β)να ενταχθούν άμεσα και ουσιαστικά στη νέα τους ομάδα.

2. στους παλιούς ΜΟ
α) να συνειδητοποιήσουν σε βάθος τον τρόπο λειτουργίας της ομάδας του κλάδου ΜΟ
β) να «υποδεχτούν» τα νέα μέλη της ομάδας.

3. στα Στελέχη
α) να δουλέψουν μαζί με τους παλιούς ΜΟ για το ξεκίνημα της ομάδας στη νέα οδηγική χρονιά
β) να εκπαιδευτούν
γ) να εκπαιδεύσουν τους ΜΟ.

Εκπαιδευτική μεθοδολογία

Κάθε ένα από τα 5 εκπαιδευτικά θέματα προετοιμάζεται και πραγματοποιείται από μία επιτροπή, η οποία παρουσιάζει το θέμα στο σύνολο της ομάδας. Η εκπαιδευτική μεθοδολογία που ακολουθούμε αποτελείται από τα εξής βήματα:

Βήμα 1ο : Γνώση σχετικά με το θέμα που μας ενδιαφέρει
α) Τι πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με το θέμα που μας ενδιαφέρει; (Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιούμε τη γνώση αυτή, η οποία βρίσκεται στα βιβλία και τα βοηθήματα του κλάδου, καθώς και στο αρχείο με τίτλο «Τα 5 στοιχεία λειτουργίας της ομάδας ΜΟ».
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα παρουσιάσουμε τα παραπάνω.
γ) Προετοιμαζόμαστε για την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την ομάδα. Καλό είναι στην παρουσίαση να συμμετέχουν όλα τα μέλη της επιτροπής.

Βήμα 2ο : Παιχνίδι Κατανόησης
α) Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η ομάδα για να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο : Από τη θεωρία στην πράξη
α) Σχεδιάζουμε την πρακτική εφαρμογή που θα μας βοηθήσει να εφαρμόσουμε στην πράξη αυτά που μόλις μάθαμε.
β) Η Oμάδα (όλη μαζί ή χωρισμένη σε μικρότερες ομάδες) εφαρμόζει αυτά που έχει μάθει.

Βήμα 4ο : Αξιολόγηση
Στη συγκεκριμένη περίπτωση ουσιαστικά η αξιολόγηση γίνεται μετά το εκπαιδευτικό διήμερο και μέσα στα πλαίσια της ζωής της Oμάδας, πχ στην αξιολόγηση κάθε τριμηνίας, κάθε επιτροπής κ.ά.

Ενδεικτικό ωρολόγιο πρόγραμμα

Το ωρολόγιο πρόγραμμα που ακολουθεί είναι ενδεικτικό. Ανάλογα με τις συνθήκες, τους συμμετέχοντες, το χώρο, μπορεί να έχει αλλαγές. Αυτό που έχει σημασία είναι όλα τα θέματα να πραγματοποιηθούν με την προτεινόμενη σειρά και διάρκεια.
Η προτεινόμενη μορφή της εκπαίδευσης είναι το διήμερο, μιας και έτσι επιτυγχάνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και η συνοχή της Oμάδας με τη νέα της σύνθεση.

Σάββατο
10:00 Άφιξη, Άνοιγμα διημέρου, παιχνίδι γνωριμίας
10:30 χωρισμός σε υπηρεσίες, τακτοποίηση
11:00 Θέμα: Συμβούλιο Ομάδας (1h)
12:00 Θέμα: Υπευθυνότητες (1.5h)
13:30 Προετοιμασία φαγητού
14:00 Φαγητό – Υπηρεσίες – ελεύθερη ώρα
16:00 Θέμα: Επιτροπές (2h)
18:00 Απογευματινό – ζωηρό
18:30 Θέμα: Επιτροπές συνέχεια (2h)
20:30 Προετοιμασία φαγητού
21:00 Φαγητό –  υπηρεσίες
22:30 Ψυχαγωγία
24:00 Καληνύχτα

Κυριακή
07:30 Άνοιγμα ημέρας
08:00 Πρωινό, υπηρεσίες
09:00 Συμβούλιο Ομάδας
09:30 Θέμα: Ατομική πρόοδος (2h)
11:30 Δεκατιανό, ζωηρό
12:00 Θέμα Προγραμματισμός (3h)
15:00 φαγητό, υπηρεσίες, μάζεμα χώρου
16:30 Αξιολόγηση, κλείσιμο διημέρου
17:30 Αναχώρηση

Η επιτροπή προετοιμάζεται
  • Όταν καλείσαι να παρουσιάσεις ένα θέμα σε ένα συγκεκριμένο κοινό, το πρώτο πράγμα που κάνεις είναι να ψάξεις / να βρεις / να μάθεις ό,τι είναι γνωστό για το θέμα αυτό. Μην ξεχνάς ότι εκτός από τις γραπτές πηγές, υπάρχουν και οι ζωντανές πηγές, δηλαδή άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το θέμα που σε ενδιαφέρει.
  • Αφού βρεις όλη την πληροφορία, θα πρέπει να διαλέξεις ποια και πόση από αυτή θα παρουσιάσεις, ανάλογα με το κοινο στο οποίο απευθύνεσαι. Μπορείς να να εντοπίσεις τις λέξεις – κλειδί; Ακόμη, θα πρέπει να δομήσεις αυτά που θα παρουσιάσεις με μια λογική σειρά που θα βοηθήσει το κοινό σου να τα κατανοήσει καλύτερα. Μπορείς να κάνεις ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα;
  •  Στη συνέχεια σχεδιάζεις την παρουσίαση: Με ποιον τρόπο; Άσε τη φαντασία σου ελέυθερη!  Θυμήσου ότι μαθαίνουμε καλύτερα κάτι όταν το βλέπουμε και το ακούμε ταυτόχρονα. Τι υλικά θα χρειαστούν; Είναι τα γράμματα μεγάλα κι ευανάγνωστα; Πόση ώρα θα διαρκέσει; Ποιος παρουσιάζει τι και τι ακριβώς λέει;
  •  Μην ξεχάσεις να κάνεις πρόβα!  Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής μπορούν να λειτουργήσουν σαν «καθρέφτης». Μίλα δυνατά και σίγουρα. Είσαι τώρα έτοιμος να παρουσιάσεις στην υπόλοιπη Ομάδα; Είναι η παρουσίαση εντός χρόνου;.
  •  Είναι χρήσιμο μετά την παρουσίαση της πληροφορίας το κοινό με κάποιον τρόπο να αλληλεπιδράσει σε σχέση με αυτά  που είδε και άκουσε.  Έτσι θα σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν καταλάβει και «μιλάμε την ίδια γλώσσα». Ποια είναι τα σημεία της γνώσης που θέλεις να ελέγξεις; Το σχεδιάγραμμα ή οι λέξεις – κλειδί μπορεί να σε βοηθήσουν. Με ποιο τρόπο θα γίνει αυτό;
  •  Τέλος, για να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη, εφαρμόζουμε αυτά που μόλις μάθαμε. Προετοίμασε την πρακτική εφαρμογή που θα ζήσει η Ομάδα σου.
  • Είναι όλα έτοιμα; Μαζεύεις το υλικό που θα σου χρειαστεί για την παρουσίαση, για το παιχνίδι κατανόησης και για την πρακτική εφαρμογή και …καλή επιτυχία και καλή διασκέδαση!
Θέματα

Το Συμβούλιο Ομάδας

Στόχος
Να γνωρίσουμε τι είναι και πώς γίνεται το ΣΟ στην ομάδα ΜΟ.

Το Συμβούλιο Ομάδας με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με το Συμβούλιο Ομάδας; (Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την ομάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης του Συμβουλίου Ομάδας που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Oμάδα για να  επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Θα χρειαστεί να κάνουμε ΣΟ για τις ανάγκες του διημέρου. Ποιος θα προεδρεύσει; Ποια θέματα θα συζητηθούν; Η ημερήσια διάταξη αυτού του ΣΟ μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Τους ρόλους που έχουν τα μέλη της ομάδας για το διήμερο
  • Λειτουργικά θέματα για το διήμερο
  • Αξιολόγηση του διημέρου ως τώρα (όταν αξιολογούμε κάτι τοποθετούνταιι πρώτα όσοι έχουν δουλέψει για αυτό και στη συνέχεια η υπόλοιπη ομάδα)
  • Συντονισμό για τη συνέχεια της ημέρας

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με το ΣΟ ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της ομάδας στη διάρκεια της οδηγικής χρονιάς.

 

Οι Υπευθυνότητες

Στόχος

  • Να γνωρίσουμε τι και ποιες είναι  οι υπευθυνότητες  στην ομάδα ΜΟ.
  • Να αναλάβει κάθε ΜΟ μια υπευθυνότητα

Οι Υπευθυνότητες με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με  τις Υπευθυνότητες;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης των Υπευθυνοτήτων που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Oμάδα για να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Κάνουμε ΣΟ για τις υπευθυνότητες (ποιες θα χρειαστούμε φέτος, πόσο θα διαρκέσουν, ποιος αναλαμβάνει τι κτλ) Στη συνέχεια δίνεται χρόνος να ξεκινήσουν να δουλεύουν οι υπευθυνότητες. Ένα από τα ζητούμενα μπορεί να είναι καθένας να σκεφτεί για την υπευθυνότητά του πράγματα που χρειάζεται να γίνουν καθώς και επιπλέον ιδέες που μπορούν να γίνουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με τις υπευθυνότητες ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της Ομάδας, πχ στο τέλος κάθε τριμηνίας.

Οι Επιτροπές

Στόχος

  • Να γνωρίσουμε τι  είναι  και πώς δουλεύουν οι επιτροπές  στην Oμάδα ΜΟ.
  • Να ενταχθεί κάθε ΜΟ σε μια ή περισσότερες επιτροπές
  • Να γνωρίσουμε τι είναι και πώς δομείται μια συγκέντρωση

Οι Επιτροπές με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με τις Επιτροπές  και τη συγκέντρωση;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης των Επιτροπών και της Συγκέντρωσης που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Ομάδα για να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Χωριζόμαστε σε επιτροπές των 3-4 ατόμων. Κάθε επιτροπή επιλέγει μία συγκέντρωση από έναν εικονικό προγραμματισμό τριμηνίας και δουλεύει τα παρακάτω ζητούμενα.
Ζητούμενα είναι:

  • να διατυπώσουν το στόχο της συγκέντρωσης
  • να προτείνουν πηγές για αυτή
  • να αποφασίσουν τι ακριβώς θα περιλαμβάνει
  • να φτιάξουν τη δομή της κι ένα ωρολόγιο
  • να ετοιμάσουν και να παρουσιάσουν στην ολομέλεια ένα μικρό μέρος της (πχ το άνοιγμα ή ένα παιχνίδι)
  • να προγραμματίσουν τη δουλειά τους ως επιτροπή για τη συγκέντρωση με βάση τα βήματα δουλειάς μιας επιτροπής και με δεδομένο ότι η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί σε συγκεκριμένη ημερομηνία (πχ σε 6 βδομάδες από σήμερα)

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με τις επιτροπές ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της ομάδας, πχ στην αξιολόγηση κάθε επιτροπής, στο ΣΟ κάθε συγκέντρωσης.

 

Η Ατομική Πρόοδος

Στόχος

  • Να γνωρίσουμε ποια είναι η ατομική πρόοδος των ΜΟ και ποιος είναι ο λόγος ύπαρξής της.
  • Να κινητοποιηθεί κάθε ΜΟ ώστε να μπει στη διαδικασία ολοκλήρωσης της Ατομικής του Προόδου.

Η Ατομική Πρόοδος με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με την Ατομική Πρόοδο;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης της Ατομικής Πρόοδου που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Oμάδα για να  επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Σε ΣΟ η Oμάδα θέτει κριτήρια αξιολόγησης προσανατολισμών και ειδικεύσεων. Οι ΜΟ επιλέγουν και προετοιμάζουν έναν προσανατολισμό από το στάδιο στο οποίο βρίσκονται. Όσοι ολοκληρώσουν τη δουλειά τους μπορούν και να τον παρουσιάσουν επι τόπου στο ΣΟ.  Το κέρδος, σε κάθε περίπτωση, είναι ότι οι ΜΟ μπαίνουν στη διαδικασία να επιλέξουν πράγματα που τους ενδιαφέρουν και να κάνουν μια αρχή. Όσοι δεν παρουσιάσουν τους προσανατολισούς τους στο ΣΟ, τους εντάσσουν στον προγραμματισμό της Ομάδας.
Ακόμη, οι ΜΟ μπορούν να βρουν προσανατολισμούς και ειδικεύσεις που σχετίζονται με την υπευθυνότητα που έχουν αναλάβει και με τους οποίους θα τους ενδιέφερε να ασχοληθούν.

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με την ατομική πρόοδο ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της Oμάδας.

 

Ο Προγραμματισμός

Στόχος
Να γνωρίσουμε τι είναι και πώς γίνεται ο προγραμματισμός στην Oμάδα ΜΟ και να πραγματοποιήσουμε τον προγραμματισμό της Α’ τριμηνίας.

Ο Προγραμματισμός με βήματα

Βήμα 1ο
α)
 Τι πρέπει να γνωρίζω σχετικά με το τον Προγραμματισμό;
(Τι είναι, Πότε, Ποιος, Πώς, Γιατί) Βρίσκουμε και κωδικοποιοπούμε τη γνώση αυτή.
β) Βρίσκουμε τον τρόπο με τον οποίο θα την παρουσιάσουμε.
γ) Προετοιμάζουμε την παρουσίαση.
δ) Παρουσιάζουμε σε όλη την Oμάδα.

Βήμα 2ο
α)
 Βρίσκουμε τα σημεία της γνώσης του Προγραμματισμού που θέλουμε να σιγουρευτούμε πως όλοι έχουν κατανοήσει (αν ήταν κουίζ, ποιες θα ήταν οι ερωτήσεις;)
β) Βρίσκουμε έναν ευχάριστο τρόπο (παιχνίδι, χορό, τραγούδι ή κάτι άλλο) στο οποίο συμμετέχει όλη η Ομάδα για  να επιβεβαιώσουμε πως αυτά που παρουσιάσαμε έχουν γίνει κατανοητά σε όλους.

Βήμα 3ο
Κάνουμε κανονικό προγραμματισμό της Ομάδας και ολοκληρώνουμε τον προγραμματισμό της Α’ τριμηνίας.

Βήμα 4ο
Το πόσο αποτελεσματική ήταν η εκπαίδευση σε σχέση με τον προγραμματισμό ουσιαστικά αξιολογείται μέσα στο πλαίσιο της ζωής της Ομάδας, κυρίως στην αξιολόγηση κάθε τριμηνίας και στην αξιολόγηση χρονιάς.

Σκεπτικό Εκπαίδευσης Ομάδας

Επειδή η Ομάδα πρέπει
α) να αποκτήσει συνοχή με τη νέα της σύνθεση, με μία δράση που η  διαδικασία της οδηγεί κάθε μέλος της ομάδας να αποκτήσει ρόλο
β) να κάνει έγκαιρα τα πρώτα της βήματα με τη νέα της σύνθεση, για τη σωστή λειτουργία της μέσα στην οδηγική χρονιά, αξιοποιώντας και τα 5 στοιχεία λειτουργίας Ομάδας (ΣΟ, Υπευθυνότητες, Επιτροπές, Ατομική Πρόοδο, Προγραμματισμό)

η εκπαίδευση ομάδας δίνει την ευκαιρία

1. στους νέους ΜΟ
     α) να εκπαιδευτούν στον τρόπο λειτουργίας της ομάδας του κλάδου ΜΟ
β)να ενταχθούν άμεσα και ουσιαστικά στη νέα τους ομάδα.

2. στους παλιούς ΜΟ
α) να συνειδητοποιήσουν σε βάθος τον τρόπο λειτουργίας της ομάδας του κλάδου ΜΟ
β) να «υποδεχτούν» τα νέα μέλη της ομάδας.

3. στα Στελέχη
α) να δουλέψουν μαζί με τους παλιούς ΜΟ για το ξεκίνημα της ομάδας στη νέα οδηγική χρονιά
β) να εκπαιδευτούν
γ) να εκπαιδεύσουν τους ΜΟ.