Το πρόγραμμα του Γαλαξία βασίζεται στους τρεις παιδαγωγικούς άξονες του Οδηγισμού και αναλύεται στα έξι σημεία των δραστηριοτήτων, προσαρμοσμένα για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Τα Αστέρια έχουν το δικό τους Ουρανό. Η κάθε δραστηριότητα έχει ένα χρώμα και αντιπροσωπεύεται από ένα αστεράκι του ίδιου χρώματος. Όταν ένα Αστέρι κάνει μια δραστηριότητα, κολλάει στον ουρανό του, το αστεράκι με το χρώμα της δραστηριότητας αυτής. Όταν το παιδί φύγει από το Γαλαξία και πάει στο Σμήνος, θα έχει φτιάξει, κατά την διάρκεια της παραμονής του εκεί, τον δικό του πολύχρωμο ουρανό. Το αρχηγείο μετά την πραγματοποίηση μιας δραστηριότητας συμπληρώνει το πολύπτυχο του κάθε Αστεριού, με το ανάλογο χρωματιστό αστεράκι.

Η πρόοδος του Αστεριού συμπληρώνεται από τα Πτυχία του Κλάδου που είναι: Πτυχίο Η Πατρίδα μου, Πτυχίο Κίνησης, τα Πτυχία Α´και Β´ Χαρούμενου Ταξιδιού και το Πτυχίο Φύσης, που παίρνουν όταν συμμετέχουν στις κατασκηνώσεις.

Το πρόγραμμα των Αστεριών βασίζεται σε 6 διαφορετικές δραστηριότητες. 
Κάθε δραστηριότητα έχει κι ένα χρώμα.

Αστέρι δραστηριοτήτων

Το τραγούδι της Μεγάλης Γιορτής και το Τραγούδι της Υπόσχεσης είναι στη διάθεσή σας! Μπορείτε να τα κατεβάσετε από τα Χρήσιμα Αρχεία της σελίδας μας.

– Για να γίνω Αστέρι Τυρκουάζ
– Ο κόσμος των αισθήσεων Κόκκινο
– Τέχνη Μπλε
– Κίνηση Κίτρινο
– Εμείς και οι άλλοι Πορτοκαλί
– Φύση Πράσινο

Οι ποικίλες αυτές δραστηριότητες βοηθούν τα παιδιά αυτής της ηλικίας να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να καλλιεργήσουν τη δεξιοτεχνία τους, να συνεργαστούν με τους γύρω τους, να ανακαλύψουν τον κόσμο των αισθήσεων, να εξερευνήσουν το φυσικό περιβάλλον και να απολαύσουν τον οδηγικό τρόπο ζωής μέσα από το παιχνίδι και τη ζωή στη φύση.

Επιπλέον τα παιδιά (Αστέρια) μέσα από ειδικές δραστηριότητες αποκτούν πτυχία με θέματα:

Η Πατρίδα μου
Μαθαίνουν για την ιστορία και την παράδοση της πατρίδας μας.

Κίνηση
Συμμετοχή σε αθλήματα και παιχνίδια με σκοπό να συνεργάζονται αρμονικά μέσα στο πλαίσιο μιας ομάδας.

Ptyxio-Fysis

Πτυχίο Φύσης
Δίνεται το ερέθισμα για επαφή με τη φύση και ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον.

Α’ Πτυχίο Χαρούμενου Ταξιδιού

Β’ Πτυχίο Χαρούμενου Ταξιδιού

Είναι τα Πτυχία της κατασκήνωσης για τον Κλάδο Αστεριών και τους δίνονται με τη συμμετοχή τους σε αυτή.

Τι είναι υπόσχεση;

Βάλτε στο πάτωμα αρκετές κάρτες, που από τη μεριά που δεν φαίνεται είναι ζωγραφισμένες στις μισές ερωτηματικό και στις άλλες θαυμαστικό.
Κάθε Αστέρι σηκώνει με τη σειρά από μία κάρτα. Αν τραβήξει θαυμαστικό πρέπει να πει ένα παράδειγμα για το πότε έχει κρατήσει μία υπόσχεση. Αν τραβήξει ερωτηματικό το Φωτεινό Αστέρι του λέει ένα παράδειγμα για κάποιον που δίνει και κρατάει ή όχι την υπόσχεσή του.

Για παράδειγμα:
• Ο φίλος σου υποσχέθηκε να παίξετε το απόγευμα, αλλά τελικά πήγε για ποδήλατο.
• Ο δάσκαλός σας υποσχέθηκε να πάτε έναν περίπατο, αλλά τελικά σας έβαλε πολλές εργασίες.
• Υποσχέθηκες να βοηθήσεις τη μαμά στις δουλειές, αλλά προτίμησες να βγεις έξω να παίξεις.
• Υποσχέθηκες να κρατήσεις για μία εβδομάδα τον παπαγάλο του φίλου σου και τελικά τον πήρες σπίτι και ο φίλος σου σε ευχαρίστησε για αυτό.
• Ο αδερφός σού σου υποσχέθηκε να σε βοηθήσει στα μαθήματα και τελικά πέρασε μαζί σου όλο το απόγευμα.

Οι άλλοι υπόσχονται σαν εμάς;

Όλα τα Αστέρια του κόσμου δίνουν Υπόσχεση ή έχουν όπως και εμείς κάποιο Ρητό. Μπορεί οι λέξεις να είναι διαφορετικές, αλλά σίγουρα τα συναισθήματα είναι ίδια.
Φτιάξτε σε έναν πίνακα ένα λουλούδι και σε κάθε πέταλο γράψτε το Ρητό κάποιας άλλης χώρας. Στο κέντρο βάλτε το δικό μας Ρητό με το Αστέρι της Υπόσχεσης. Διαβάζετε ένα-ένα το πέταλο, συγκρίνετε με το δικό μας και τοποθετήστε το στον πίνακα. Σχηματίστε το λουλούδι των Αστεριών σε όλο τον κόσμο.
Αυστραλία (Gumnut): Νοιάζομαι και μοιράζομαι
Καναδάς (Spark): Υπόσχομαι να μοιράζομαι και να είμαι φίλος
Ιρλανδία (Ladybird): Θα προσπαθήσω να βάλω τα δυνατά μου, να αγαπώ τον Θεό και να βοηθώ τους άλλους
Ινδία (Cub Buldul): Θα προσπαθήσω να είμαι καλό κορίτσι
Φιλιππίνες (Twinkler): Αγαπώ τον Θεό, τη χώρα μου και τους ανθρώπους γύρω μου
Αμερική (Daisy): Κάνω καθημερινά καλές πράξεις

Το τραγούδι της Υπόσχεσης

«Δεν γεννηθήκαμε μόνο για τον εαυτό μας»
Κικέρων, Ρωμαίος Φιλόσοφος

Η οικογένεια θεωρείται σαν το πρώτο συστατικό κύτταρο της δημοκρατικής λειτουργίας της κοινωνίας. Είναι η πρώτη ομάδα ζωής που συζητιούνται και αποφασίζονται πράγματα που αφορούν όλα τα μέλη της.

Στόχος: Να μπορέσουν τα Αστέρια να γνωρίσουν καλύτερα, να εκτιμήσουν και να σεβαστούν την ύπαρξη των άλλων προσώπων γύρω τους βιώνοντας μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες του Γαλαξία τη σπουδαιότητα της οικογένειας τους και του περιγύρου της. Έτσι ώστε να προσφέρουν ότι και όπως μπορούν μέσα σε αυτή και να διευκολύνουν τις μεταξύ τους σχέσεις συνειδητοποιώντας τη δική τους θέση και τη συνέχεια των γενεών σε μία κοινωνία.

Αξίες: Σεβασμός, αγάπη, συνεργασία.
Καλούμε στον Γαλαξία μία γιαγιά ή παππού Αστεριού να μας διηγηθεί πως ήταν η ζωή τους όταν εκείνοι ήταν παιδιά.

Δραστηριότητα: Τους ζητάμε να μας διηγηθούν ένα παραμύθι ή να παίξουμε ένα παραδοσιακό παιχνίδι ή να μάθουμε γλωσσοδέτες ή να τραγουδήσουμε μαζί.

Συζητάμε για την οικογένεια σήμερα. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του κάθε μέλους σε αυτήν, πως μπορούν να βοηθούν τα Αστέρια μέσα στην οικογένεια. Δραστηριότητα: Θεατρική παρουσίαση «Στο σπίτι γύρω από το τραπέζι». Τα Αστέρια παίρνουν ρόλους και παρουσιάζουν το θέμα.

Επισκεπτόμαστε ένα λαογραφικό μουσείο, παρατηρούμε τα εκθέματα, συσχετίζουμε παλιά αντικείμενα με νέα.

Δραστηριότητα: Τα Αστέρια χρωματίζουν ή ζωγραφίζουν αντικείμενα που είδαν εκεί.

Υλικά: Μαρκαδόροι, μολύβια, κόλλες χαρτί, εικόνες για χρωματισμό.

Παρουσιάζουν την οικογένεια τους. Φέρνουν φωτογραφίες τους, λένε όνομα, ηλικία, χαρακτηριστικά τους, τι τους αρέσει σε αυτούς και τι τους ενοχλεί.

Δραστηριότητα: Φτιάχνουν το γενεαλογικό τους δέντρο. Σχηματίζουν ένα δέντρο από χαρτόνι, στη βάση του στον κορμό βάζουν τον εαυτό τους (φωτογραφία ή όνομα) και προχωρώντας στις διακλαδώσεις τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας (πατέρα – μητέρα, αδέλφια, παππούδες – γιαγιάδες, θείοι).

Υλικά: Χαρτόνια, κόλλες.

­Παρουσιάζουν τον εαυτό τους.

Α’ Δραστηριότητα: Σε χαρτονάκια (διαστάσεων 20 Χ 29εκ. περίπου), βάζουμε φωτογραφία των Αστεριών, γράφουν το όνομα τους, το επίθετο, την ηλικία, τι τους αρέσει να ασχολούνται. Επάνω ζωγραφίζουν ότι θέλουν (στα μικρότερα βοηθούμε εμείς).

Β’ Δραστηριότητα: Διακοσμούν το αρχικό γράμμα του ονόματος τους. Σε χαρτί ζωγραφικής (περίπου 20 Χ 29εκ.) σχεδιάζουμε το αρχικό γράμμα κάθε Αστεριού αφήνοντας χώρο για να γραφεί ολόκληρο το όνομα του. Τα Αστέρια διακοσμούν το γράμμα με μαρκαδόρους ή πινέλα με χρώματα, με διάφορα σχέδια, ρίγες, πουα, τετράγωνα. Στο τέλος τα κρεμάμε στον Γαλαξία.

Υλικά: Χαρτί ζωγραφικής, χρωματιστοί μαρκαδόροι ή πινέλα και τέμπερες, χαρτονάκια.

Η γειτονιά – Η συνοικία – Η πόλη

ΣΤΟΧΟΣ: Να αποσαφηνίσουν τα Αστέρια τις γνώσεις που έχουν για τη γειτονιά, τη συνοικία, την πόλη τους. Να γνωρίσουν χώρους και πρόσωπα που ζουν και εργάζονται εκεί. Να αντιληφθούν τις σχέσεις αλληλεξάρτησης που υπάρχουν ανάμεσα τους. Να σκεφτούν τρόπους για να γίνει καλύτερη η γειτονιά-συνοικία τους. Να προχωρήσουν σε χαρτογράφηση της.

ΥΛΙΚΑ: Φωτογραφίες, καρτ ποστάλ από διάφορα μέρη της συνοικίας, του χωριού, της πόλης που κατοικούμε. Επίσκεψη στους κυριότερους χώρους της συνοικίας. Εικόνες κι άλλων συνοι­κιών, αστικών ή αγροτικών. Τουριστικός χάρτης και αεροφωτογρα­φίες της συνοικίας μας ή κεντρικού σημείου της πόλης. Ιστορίες α­πό την παράδοση, ανέκδοτα κ.λπ., που έχουν σχέση με το μέρος που ζούμε.

– Τα Αστέρια παρατηρούν τις φωτογραφίες και τις καρτ πόσταλ. διαφόρων χαρακτηριστικών τοπίων ή κτιρίων της συνοικίας-πόλης τους (π.χ., κεντρική πλατεία, αγορά, εκκλησία, μουσείο κ.λπ.). Τις περνούν χέρι χέρι, κάνοντας παράλληλα σχόλια, παρατηρήσεις, ερωτή­σεις σχετικά με τα μέρη που εικονίζονται. Λένε, π.χ., αν τα γνωρί­σουν, αν έχουν πάει σε αυτά, αν περνούν από πει ταχτικά κ.λπ.

– Συζητούν για τα σημεία της συνοικίας ή πόλης που προτιμούν. δικαιολογώντας την άποψη τους. π.χ., το πάρκο γιατί υπάρχουν πολλά παιχνίδια, τον κήπο γιατί είναι όμορφος με τόσα δένδρα και λουλούδια, το δημαρχείο γιατί είναι μεγάλο και ωραίο, κ.λπ.

– Καλούνται να θυμηθούν και να περιγράψουν τη διαδρομή που κάνουν κάθε εβδομάδα από το σπίτι στο Γαλαξία (για να θυμηθούν περισσότερα πράγματα τα βοηθούμε με ερωτήσεις). Σκέφτονται τι βλέπουν, τι συναντούν στο δρόμο τους, αν περνούν από μαγαζιά και από ποια, αν υπάρχουν φανάρια και πόσα κ.λπ.

– Ζωγραφίζουν τα μέρη που περνούν για να έρθουν από το σπίτι στο Γαλαξία. Ένα ένα παιδί παρουσιάζει τα σχέδια του και τα τακτοποιεί με χρονική ακολουθία (από το σπίτι προς το Γαλαξία ή, αντίστροφα, από το Γαλαξία προς το σπίτι).

– Σε πίνακα γράφουμε τα σημεία που αναφέρουν ότι συναντούν.
π.χ. εκκλησία, φούρνο, παιδική χαρά, περίπτερο κ.α.

Καθένα, με τη σειρά, βάζει το σημάδι του στις στήλες που υπάρ­χουν για τα μέρη που βλέπει κάθε εβδομάδα στη διαδρομή για το Γαλαξία.
Για να δούμε τώρα. Από ποιο μέρος περνούν τα περισσότερα παιδιά:

-Σκεφτόμαστε:
Τι άλλο υπάρχει σε μια γειτονιά-συνοικία;
(Μαγαζιά, σχολεία, νοσοκομείο ή ιατρεία, αστυνομικό τμήμα. σούπερ μάρκετ, βενζινάδικο, βιβλιοθήκη, ταχυδρομείο, κομμωτήρια: κ.λπ.)

Ποιοι άνθρωποι εργάζονται εκεί;
(Έμποροι, δάσκαλο καθηγητές, γιατροί, νοσοκόμοι, αστυνομι­κοί, υπάλληλοι, ταχυδρόμοι, κομμωτές κ.λπ.)

Υπάρχουν κι άλλοι που μας εξυπηρετούν στη γειτονιά; Ποιοι:
(Οδοκαθαριστές, θυρωροί πολυκατοικιών…)

– Γιατί μένουμε σε γειτονιές κοντά ο ένας στον άλλο; Πώς θα ήταν η ζωή μας αν μέναμε σε μια ερημική τοποθεσία μακριά από άλλους ανθρώπους; Τι θα μας έλειπε;

Αντιλαμβάνονται ότι σε μια γειτονιά χρειάζονται όλοι, εξαρτάται ο ένας από τον άλλο και βοηθά ο ένας τον άλλο. Η συντροφικότητα βοηθά να ξεπεραστούν ευκολότερα δυσκολίες.

1. Αυστραλιανός Κύκλος
Ένας παίχτης στέκεται στο μέσο ενός κύκλου κρατώντας μια μπάλα του τένις και προσπαθεί να την πετάξει σε κάποιον που θα τη ρίξει. Ταυτόχρονα, μια μπάλα περνάει από χέρι σε χέρι ανάμεσα σ’αυτούς που βρίσκονται στον κύκλο. Ο παίχτης στο κέντρο μπορεί να την πετάξει σε οποιονδήποτε, αλλά συνήθως επιλέγει αυτόν που πρόκειται να πάρει τη μπάλα. Αν μια από τις δύο μπάλες πέσει, αυτός που την έριξε μπαίνει στο κέντρο του κύκλου.

2. Καυτή Πατάτα
Όλοι οι παίχτες σχηματίζουν κύκλο εκτός από έναν και γυρνάνε μια μπάλα από χέρι σε χέρι. Αυτός που είναι έξω από τον κύκλο ξαφνικά φωνάζει στοπ και όποιος έχει τη μπάλα στα χέρια του χάνει και πρέπει να βγει από τον κύκλο. Ο τελευταίος που θα μείνει είναι αυτός που θα φωνάζει στοπ στο επόμενο παιχνίδι.

3. Γάτα και Ποντίκι
Η ομάδα σχηματίζει 4-5 οριζόντιες σειρές και πιάνουν τα χέρια. Ένας είναι η γάτα κι ένας άλλος το ποντίκι και η γάτα τον κυνηγάει πάνω κάτω στις γραμμές. Όταν ο αρχηγός σφυρίξει, οι σειρές γυρνάνε από οριζόντιες σε κάθετες και πιάνουν πάλι τα χέρια τους. Όταν ξανασφυρίξει, γυρνάνε ξανά. Όταν η γάτα πιάσει το ποντίκι, αλλάζουν.

4. Σάντουιτς
Αυτό το παιχνίδι είναι για 4 ή περισσότερους παίχτες και παίζεται σε ανοιχτό χώρο.
Είναι πολύ ωραίο για κατασκήνωση.
Παίζουμε σε ομάδες και κάθε ομάδα παίρνει μία μπάλα. Χωριζόμαστε σε ζευγάρια Κάθονται κάτω, πλάτη με πλάτη με το ζευγάρι τους και βάζουν τη μπάλα ανάμεσα στις πλάτες τους. Πιάνονται αγκαζέ, σηκώνονται και τρέχουν ως το προκαθορισμένο σημείο και πίσω. Αν τους πέσει η μπάλα, αρχίζουν απ’ την αρχή. Κερδίζει η ομάδα που θα τερματίσει πρώτη.

5. Σκυταλοδρομία Αστέρι Ονδούρας
Φτιάχνουμε ισάριθμες ομάδες 4-6 ατόμων (3-4 ομάδες είναι καλά). Στέκονται ο ένας πίσω από τον άλλο κοιτάζοντας στο κέντρο (σχηματίζοντας ένα αστέρι) με τα πόδια και τα χέρια ανοιχτά. Στο κέντρο του αστεριού υπάρχει μια μπάλα. Όταν ο αρχηγός σφυρίξει, ο τελευταίος της κάθε γραμμής τρέχει γύρω από τον κύκλο και, μόλις ξαναφτάσει στην ομάδα του, περνάει κάτω από τα πόδια όλων και προσπαθεί να πάρει τη μπάλα απ’ το κέντρο. Ο πρώτος που θα την πάρει, κερδίζει ένα βαθμό για την ομάδα του. Αυτός που έτρεχε μπαίνει πρώτος στη σειρά και το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να παίξουν όλοι. Κερδίζει η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.

6. Σκυταλοδρομία οδηγών
Χωριζόμαστε σε ομάδες. Χρησιμοποιούμε ένα πιάτο μιας χρήσης για τιμόνι και γράφουμε επάνω τη μάρκα ενός αυτοκινήτου.
Ο καθένας έχει έναν αριθμό στην ομάδα και πρέπει να τον θυμάται, καθώς, κάθε αριθμός κάνει κάτι διαφορετικό.

Νο 1: Νευρικός Οδηγός – 3 βήματα μπροστά, 1 πίσω
Νο 2: Σπασμένο Τιμόνι – κάνει ζιγκ-ζαγκ
Νο 3: Χαλασμένη Μπαταρία – τον σπρώχνει το Νο 4
Νο 4: Σπρώχνει το Νο 3
Νο 5: Σκασμένο Λάστιχο – σέρνει το ένα πόδι
Νο 6: Όπισθεν – τρέχει ανάποδα
Νο 7: Έφηβος Οδηγός – τρέχει όσο πιο γρήγορα μπορεί

Κλασσική σκυταλοδρομία όπου ο ένας δίνει το τιμόνι στον άλλο για να τρέξει. Μπορείτε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε κινήσεις ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων.

7. Κυνηγητό: Καμήλα
Για να μην τους πιάσει αυτός που κυνηγάει, περνάει το χέρι του κάτω από το πόδι του και πιάνει τη μύτη του. (Παραλλαγή: Πιάνονται ανά δύο και κάθονται κάτω.)

 8.  Σκυταλοδρομία: Με μπάλα
Περνάνε χτυπώντας τη μπάλα ανάμεσα από τα πουλιά. Μόλις φτάσουν στο τέλος της σειράς πετάνε τη μπάλα μπροστά και ξεκινάει ο επόμενος.

 9. Παιχνίδι ταχύτητας: Οι αριθμοί
Τα παιδιά σε κύκλο. Κάθε παιδί έχει έναν αριθμό. Το Φωτεινό Αστέρι διηγείται μια ιστορία με αριθμούς. Όταν ένα παιδί ακούσει τον αριθμό του, χτυπά τα χέρια του. Αν ξεχάσει χάνει έναν βαθμό.

 10. Παιχνίδι γυμναστικής: Η κάμπια
Τα παιδιά σε σειρές. Το κάθε παιδί πιάνει τους αστραγάλους του μπροστινού του. Ποια κάμπια θα φτάσει πρώτη;;

 11. Κυνηγητό: Το σκουφί
Τα παιδιά σε κύκλο. Ένα παιδί φοράει σκουφί. Μόλις ακουστεί μουσική το σκουφί περνάει από κεφάλι σε κεφάλι. Μόλις σταματήσει η μουσική το παιδί με το σκουφί, κυνηγάει τα άλλα. Όποιο πιάσει παίρνει το σκουφί και ξεκινάει πάλι το παιχνίδι.

12. Παιχνίδι αντίληψης: Σήματα τροχαίας
Τα παιδιά κινούνται στον χώρο. Όταν ακούσουν «κόκκινο» τα παιδιά, όπου κι αν είναι μένουν ακίνητα. Όταν ακούσουν «πράσινο» τρέχουν, πηδούν, φωνάζουν.

* Ενθαρρύνετε τα παιδιά του περιβάλλοντός σας να γράφουν ποιήματα για τα θαύματα της φύσης και βοηθήστε τα να φτιάξουν ένα δέντρο ποίησης από φύλλα χαρτιού.

* Πηγαίνετε τα παιδιά σας σε ένα βιολογικό αγρόκτημα. Πολλά βιολογικά αγροκτήματα ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να εξερευνούν τον χώρο ή απλά να βλέπουν και να μαθαίνουν. Υπάρχουν πολλά να παρατηρήσετε εκτός από τους καρπούς και τα κοπάδια. Μια βρετανική έρευνα έδειξε ότι στα βιολογικά αγροκτήματα μπορείτε να συναντήσετε 85% περισσότερα είδη φυτών, 33% περισσότερες νυχτερίδες, 17% περισσότερες αράχνες και 5% περισσότερα πουλιά από ότι στα συμβατικά κτήματα.

Ταΐστρα πουλιών

Φτιάξτε μια μπάλα από ξηρούς καρπούς: λιώστε λίπος από βοδινό ή χοιρινό (τα φυτικά λίπη δεν είναι κατάλληλα), προσθέστε ξηρούς καρπούς, σπόρους και σταφίδες, ρίξτε το μείγμα σε ένα μικρό μπολ και βυθίστε στο κέντρο ένα σκοινάκι. Βάλτε το στο ψυγείο και όταν στερεοποιηθεί, δέστε το σε ένα κλαδί με το σκοινάκι.

Σε αυτή τη σελίδα θα βρείτε πως να φτιάξετε με τα Αστέρια σας κούκλες για κουκλοθέατρο. Κατά τη διάρκεια της Οδηγικής χρονιάς θα συμπληρωθούν και άλλες κούκλες με τις οδηγίες και τα πατρόν τους, για να έχετε ένα ολοκληρωμένο κουκλοθέατρο στον Γαλαξία σας.

Παρακάτω θα βρείτε τις οδηγίες, το πατρόν και ένα δείγμα για να φτιάξετε νεράϊδες και μάγους.

Το παιχνίδι της όρασης
Παίζουμε παιχνίδι εντολών. Το Στέλεχος λέει αντικείμενα (πετρούλες, φύλλα, καρπούς), χρώματα (πράσινο, καφέ) που τα Αστέρια πρέπει να πιάσουν (π.χ. να βρουν ένα μεγάλο δέντρο, ένα στραβό δέντρο, να αγκαλιάσουν όλα μαζί ένα δέντρο, να βρουν μία μυρμηγκοφωλιά κ.α.). (10′)

Το παιχνίδι της ακοής
1. Ετοιμάζουμε μια κασέτα με διάφορους ήχους από τη φύση, την πόλη, το σπίτι κ.λπ. και ζητούμε από τα Αστέρια να τους αναγνωρίσουν.

2. Πηγαίνουμε βόλτα με τα Αστέρια σε κάποιο κοντινό πάρκο και ζητούμε από αυτά να κλείσουν λίγο τα μάτια και να αφουγκραστούν. Μετά, μας λένε το άκουσαν.

3. Τα Αστέρια κάνουν κύκλο και κάποιο έρχεται στο κέντρο. Κλείνει τα μάτια του. Ζητάμε από ένα άλλο Αστέρι να πει μία λέξη (π.χ. καλημέρα) και από το Αστέρι που είναι στο κέντρο να αναγνωρίσει από τη φωνή του άλλου. Το ίδιο επαναλαμβάνεται με το γέλιο κάποιου Αστεριού.

4. Συζητούμε μέσα στην ομάδα ποιοι ήχοι τους αρέσουν και ποιους θεωρούν ενοχλητικούς. Ανακαλύπτουμε πότε ένας ήχος θεωρείται ενοχλητικός.

Το παιχνίδι της όσφρησης
1. Ρωτάμε τα Αστέρια αν καταλαβαίνουν τι φαγητό έχει ετοιμάσει η μητέρα τους το μεσημέρι που γυρίζουν στο σπίτι, προτού το δουν. Και αν ναι, πως το καταλαβαίνουν.

2. Ρωτάμε τα Αστέρια να μας αναφέρουν διάφορα αντικείμενα που έχουν μυρωδιά (ευχάριστη ή δυσάρεστη).

3. Βάζουμε σε 3-5 βαζάκια υγρά ή άλλα υλικά με μυρωδικά (οινόπνευμα, κολόνια, ξίδι, ρίγανη κ.λπ.) και ζητούμε από τα Αστέρια να τα αναγνωρίσουν, αφού κλείσουν τα μάτια και τα μυρίσουν.

Το παιχνίδι της αφής
Τα Αστέρια κάνουν κύκλο. Ένα Αστέρι έρχεται εθελοντικά στο μέσο του κύκλου και κλείνει τα μάτια του. Το Φωτεινό Αστέρι καλεί ένα άλλο Αστέρι κάνοντας νόημα, έτσι ώστε το Αστέρι που είναι στο κέντρο να ψηλαφίσει το παιδί που έχουμε καλέσει, κυρίως στο πρόσωπο και να το αναγνωρίσει.

1. Τοποθετούμε διάφορα μικροαντικείμενα πάνω σε ένα τραπέζι ή μέσα σε ένα σάκο και αφού κλείσουμε τα μάτια ενός Αστεριού, του δίνουμε κάποια από αυτά και του ζητούμε να τα αναγνωρίσει. Το ίδιο επαναλαμβάνεται με όλα τα Αστέρια.
2. Ζητούμε από τα Αστέρια να αγγίξουν διάφορες επιφάνειες και να μας πουν πως νιώθουν ή πως θα μπορούσαν να τις χαρακτηρίσουν.

Το παιχνίδι της γεύσης
Παρουσιάζουμε στον Γαλαξία διάφορα φρούτα εποχής. Αφού τα ονοματίσουν, τα αγγίξουν και τα μυρίσουν, τα καθαρίζουμε και τα κόβουμε σε κομμάτια. Στη συνέχεια, κάθε Αστέρι με τη σειρά του κλείνει τα μάτια και του δίνουμε να δοκιμάσει κάποιο φρούτο, για να καταλάβει ποιο είναι από τη γεύση του.

Το κολάζ των πέντε αισθήσεων
Ζητάμε από τα Αστέρια να φέρουν εικόνες από περιοδικά με στόματα, αφτιά, μάτια, χέρια και πέλματα. Με αυτά τα στοιχεία δημιουργούν ανθρωπάκια.

Για να γίνω Αστέρι

Τι είναι υπόσχεση;

Βάλτε στο πάτωμα αρκετές κάρτες, που από τη μεριά που δεν φαίνεται είναι ζωγραφισμένες στις μισές ερωτηματικό και στις άλλες θαυμαστικό.
Κάθε Αστέρι σηκώνει με τη σειρά από μία κάρτα. Αν τραβήξει θαυμαστικό πρέπει να πει ένα παράδειγμα για το πότε έχει κρατήσει μία υπόσχεση. Αν τραβήξει ερωτηματικό το Φωτεινό Αστέρι του λέει ένα παράδειγμα για κάποιον που δίνει και κρατάει ή όχι την υπόσχεσή του.

Για παράδειγμα:
• Ο φίλος σου υποσχέθηκε να παίξετε το απόγευμα, αλλά τελικά πήγε για ποδήλατο.
• Ο δάσκαλός σας υποσχέθηκε να πάτε έναν περίπατο, αλλά τελικά σας έβαλε πολλές εργασίες.
• Υποσχέθηκες να βοηθήσεις τη μαμά στις δουλειές, αλλά προτίμησες να βγεις έξω να παίξεις.
• Υποσχέθηκες να κρατήσεις για μία εβδομάδα τον παπαγάλο του φίλου σου και τελικά τον πήρες σπίτι και ο φίλος σου σε ευχαρίστησε για αυτό.
• Ο αδερφός σού σου υποσχέθηκε να σε βοηθήσει στα μαθήματα και τελικά πέρασε μαζί σου όλο το απόγευμα.

Οι άλλοι υπόσχονται σαν εμάς;

Όλα τα Αστέρια του κόσμου δίνουν Υπόσχεση ή έχουν όπως και εμείς κάποιο Ρητό. Μπορεί οι λέξεις να είναι διαφορετικές, αλλά σίγουρα τα συναισθήματα είναι ίδια.
Φτιάξτε σε έναν πίνακα ένα λουλούδι και σε κάθε πέταλο γράψτε το Ρητό κάποιας άλλης χώρας. Στο κέντρο βάλτε το δικό μας Ρητό με το Αστέρι της Υπόσχεσης. Διαβάζετε ένα-ένα το πέταλο, συγκρίνετε με το δικό μας και τοποθετήστε το στον πίνακα. Σχηματίστε το λουλούδι των Αστεριών σε όλο τον κόσμο.
Αυστραλία (Gumnut): Νοιάζομαι και μοιράζομαι
Καναδάς (Spark): Υπόσχομαι να μοιράζομαι και να είμαι φίλος
Ιρλανδία (Ladybird): Θα προσπαθήσω να βάλω τα δυνατά μου, να αγαπώ τον Θεό και να βοηθώ τους άλλους
Ινδία (Cub Buldul): Θα προσπαθήσω να είμαι καλό κορίτσι
Φιλιππίνες (Twinkler): Αγαπώ τον Θεό, τη χώρα μου και τους ανθρώπους γύρω μου
Αμερική (Daisy): Κάνω καθημερινά καλές πράξεις

Το τραγούδι της Υπόσχεσης

Εμείς και οι άλλοι

«Δεν γεννηθήκαμε μόνο για τον εαυτό μας»
Κικέρων, Ρωμαίος Φιλόσοφος

Η οικογένεια θεωρείται σαν το πρώτο συστατικό κύτταρο της δημοκρατικής λειτουργίας της κοινωνίας. Είναι η πρώτη ομάδα ζωής που συζητιούνται και αποφασίζονται πράγματα που αφορούν όλα τα μέλη της.

Στόχος: Να μπορέσουν τα Αστέρια να γνωρίσουν καλύτερα, να εκτιμήσουν και να σεβαστούν την ύπαρξη των άλλων προσώπων γύρω τους βιώνοντας μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες του Γαλαξία τη σπουδαιότητα της οικογένειας τους και του περιγύρου της. Έτσι ώστε να προσφέρουν ότι και όπως μπορούν μέσα σε αυτή και να διευκολύνουν τις μεταξύ τους σχέσεις συνειδητοποιώντας τη δική τους θέση και τη συνέχεια των γενεών σε μία κοινωνία.

Αξίες: Σεβασμός, αγάπη, συνεργασία.
Καλούμε στον Γαλαξία μία γιαγιά ή παππού Αστεριού να μας διηγηθεί πως ήταν η ζωή τους όταν εκείνοι ήταν παιδιά.

Δραστηριότητα: Τους ζητάμε να μας διηγηθούν ένα παραμύθι ή να παίξουμε ένα παραδοσιακό παιχνίδι ή να μάθουμε γλωσσοδέτες ή να τραγουδήσουμε μαζί.

Συζητάμε για την οικογένεια σήμερα. Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του κάθε μέλους σε αυτήν, πως μπορούν να βοηθούν τα Αστέρια μέσα στην οικογένεια. Δραστηριότητα: Θεατρική παρουσίαση «Στο σπίτι γύρω από το τραπέζι». Τα Αστέρια παίρνουν ρόλους και παρουσιάζουν το θέμα.

Επισκεπτόμαστε ένα λαογραφικό μουσείο, παρατηρούμε τα εκθέματα, συσχετίζουμε παλιά αντικείμενα με νέα.

Δραστηριότητα: Τα Αστέρια χρωματίζουν ή ζωγραφίζουν αντικείμενα που είδαν εκεί.

Υλικά: Μαρκαδόροι, μολύβια, κόλλες χαρτί, εικόνες για χρωματισμό.

Παρουσιάζουν την οικογένεια τους. Φέρνουν φωτογραφίες τους, λένε όνομα, ηλικία, χαρακτηριστικά τους, τι τους αρέσει σε αυτούς και τι τους ενοχλεί.

Δραστηριότητα: Φτιάχνουν το γενεαλογικό τους δέντρο. Σχηματίζουν ένα δέντρο από χαρτόνι, στη βάση του στον κορμό βάζουν τον εαυτό τους (φωτογραφία ή όνομα) και προχωρώντας στις διακλαδώσεις τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας (πατέρα – μητέρα, αδέλφια, παππούδες – γιαγιάδες, θείοι).

Υλικά: Χαρτόνια, κόλλες.

­Παρουσιάζουν τον εαυτό τους.

Α’ Δραστηριότητα: Σε χαρτονάκια (διαστάσεων 20 Χ 29εκ. περίπου), βάζουμε φωτογραφία των Αστεριών, γράφουν το όνομα τους, το επίθετο, την ηλικία, τι τους αρέσει να ασχολούνται. Επάνω ζωγραφίζουν ότι θέλουν (στα μικρότερα βοηθούμε εμείς).

Β’ Δραστηριότητα: Διακοσμούν το αρχικό γράμμα του ονόματος τους. Σε χαρτί ζωγραφικής (περίπου 20 Χ 29εκ.) σχεδιάζουμε το αρχικό γράμμα κάθε Αστεριού αφήνοντας χώρο για να γραφεί ολόκληρο το όνομα του. Τα Αστέρια διακοσμούν το γράμμα με μαρκαδόρους ή πινέλα με χρώματα, με διάφορα σχέδια, ρίγες, πουα, τετράγωνα. Στο τέλος τα κρεμάμε στον Γαλαξία.

Υλικά: Χαρτί ζωγραφικής, χρωματιστοί μαρκαδόροι ή πινέλα και τέμπερες, χαρτονάκια.

Η γειτονιά – Η συνοικία – Η πόλη

ΣΤΟΧΟΣ: Να αποσαφηνίσουν τα Αστέρια τις γνώσεις που έχουν για τη γειτονιά, τη συνοικία, την πόλη τους. Να γνωρίσουν χώρους και πρόσωπα που ζουν και εργάζονται εκεί. Να αντιληφθούν τις σχέσεις αλληλεξάρτησης που υπάρχουν ανάμεσα τους. Να σκεφτούν τρόπους για να γίνει καλύτερη η γειτονιά-συνοικία τους. Να προχωρήσουν σε χαρτογράφηση της.

ΥΛΙΚΑ: Φωτογραφίες, καρτ ποστάλ από διάφορα μέρη της συνοικίας, του χωριού, της πόλης που κατοικούμε. Επίσκεψη στους κυριότερους χώρους της συνοικίας. Εικόνες κι άλλων συνοι­κιών, αστικών ή αγροτικών. Τουριστικός χάρτης και αεροφωτογρα­φίες της συνοικίας μας ή κεντρικού σημείου της πόλης. Ιστορίες α­πό την παράδοση, ανέκδοτα κ.λπ., που έχουν σχέση με το μέρος που ζούμε.

– Τα Αστέρια παρατηρούν τις φωτογραφίες και τις καρτ πόσταλ. διαφόρων χαρακτηριστικών τοπίων ή κτιρίων της συνοικίας-πόλης τους (π.χ., κεντρική πλατεία, αγορά, εκκλησία, μουσείο κ.λπ.). Τις περνούν χέρι χέρι, κάνοντας παράλληλα σχόλια, παρατηρήσεις, ερωτή­σεις σχετικά με τα μέρη που εικονίζονται. Λένε, π.χ., αν τα γνωρί­σουν, αν έχουν πάει σε αυτά, αν περνούν από πει ταχτικά κ.λπ.

– Συζητούν για τα σημεία της συνοικίας ή πόλης που προτιμούν. δικαιολογώντας την άποψη τους. π.χ., το πάρκο γιατί υπάρχουν πολλά παιχνίδια, τον κήπο γιατί είναι όμορφος με τόσα δένδρα και λουλούδια, το δημαρχείο γιατί είναι μεγάλο και ωραίο, κ.λπ.

– Καλούνται να θυμηθούν και να περιγράψουν τη διαδρομή που κάνουν κάθε εβδομάδα από το σπίτι στο Γαλαξία (για να θυμηθούν περισσότερα πράγματα τα βοηθούμε με ερωτήσεις). Σκέφτονται τι βλέπουν, τι συναντούν στο δρόμο τους, αν περνούν από μαγαζιά και από ποια, αν υπάρχουν φανάρια και πόσα κ.λπ.

– Ζωγραφίζουν τα μέρη που περνούν για να έρθουν από το σπίτι στο Γαλαξία. Ένα ένα παιδί παρουσιάζει τα σχέδια του και τα τακτοποιεί με χρονική ακολουθία (από το σπίτι προς το Γαλαξία ή, αντίστροφα, από το Γαλαξία προς το σπίτι).

– Σε πίνακα γράφουμε τα σημεία που αναφέρουν ότι συναντούν.
π.χ. εκκλησία, φούρνο, παιδική χαρά, περίπτερο κ.α.

Καθένα, με τη σειρά, βάζει το σημάδι του στις στήλες που υπάρ­χουν για τα μέρη που βλέπει κάθε εβδομάδα στη διαδρομή για το Γαλαξία.
Για να δούμε τώρα. Από ποιο μέρος περνούν τα περισσότερα παιδιά:

-Σκεφτόμαστε:
Τι άλλο υπάρχει σε μια γειτονιά-συνοικία;
(Μαγαζιά, σχολεία, νοσοκομείο ή ιατρεία, αστυνομικό τμήμα. σούπερ μάρκετ, βενζινάδικο, βιβλιοθήκη, ταχυδρομείο, κομμωτήρια: κ.λπ.)

Ποιοι άνθρωποι εργάζονται εκεί;
(Έμποροι, δάσκαλο καθηγητές, γιατροί, νοσοκόμοι, αστυνομι­κοί, υπάλληλοι, ταχυδρόμοι, κομμωτές κ.λπ.)

Υπάρχουν κι άλλοι που μας εξυπηρετούν στη γειτονιά; Ποιοι:
(Οδοκαθαριστές, θυρωροί πολυκατοικιών…)

– Γιατί μένουμε σε γειτονιές κοντά ο ένας στον άλλο; Πώς θα ήταν η ζωή μας αν μέναμε σε μια ερημική τοποθεσία μακριά από άλλους ανθρώπους; Τι θα μας έλειπε;

Αντιλαμβάνονται ότι σε μια γειτονιά χρειάζονται όλοι, εξαρτάται ο ένας από τον άλλο και βοηθά ο ένας τον άλλο. Η συντροφικότητα βοηθά να ξεπεραστούν ευκολότερα δυσκολίες.

Κίνηση

1. Αυστραλιανός Κύκλος
Ένας παίχτης στέκεται στο μέσο ενός κύκλου κρατώντας μια μπάλα του τένις και προσπαθεί να την πετάξει σε κάποιον που θα τη ρίξει. Ταυτόχρονα, μια μπάλα περνάει από χέρι σε χέρι ανάμεσα σ’αυτούς που βρίσκονται στον κύκλο. Ο παίχτης στο κέντρο μπορεί να την πετάξει σε οποιονδήποτε, αλλά συνήθως επιλέγει αυτόν που πρόκειται να πάρει τη μπάλα. Αν μια από τις δύο μπάλες πέσει, αυτός που την έριξε μπαίνει στο κέντρο του κύκλου.

2. Καυτή Πατάτα
Όλοι οι παίχτες σχηματίζουν κύκλο εκτός από έναν και γυρνάνε μια μπάλα από χέρι σε χέρι. Αυτός που είναι έξω από τον κύκλο ξαφνικά φωνάζει στοπ και όποιος έχει τη μπάλα στα χέρια του χάνει και πρέπει να βγει από τον κύκλο. Ο τελευταίος που θα μείνει είναι αυτός που θα φωνάζει στοπ στο επόμενο παιχνίδι.

3. Γάτα και Ποντίκι
Η ομάδα σχηματίζει 4-5 οριζόντιες σειρές και πιάνουν τα χέρια. Ένας είναι η γάτα κι ένας άλλος το ποντίκι και η γάτα τον κυνηγάει πάνω κάτω στις γραμμές. Όταν ο αρχηγός σφυρίξει, οι σειρές γυρνάνε από οριζόντιες σε κάθετες και πιάνουν πάλι τα χέρια τους. Όταν ξανασφυρίξει, γυρνάνε ξανά. Όταν η γάτα πιάσει το ποντίκι, αλλάζουν.

4. Σάντουιτς
Αυτό το παιχνίδι είναι για 4 ή περισσότερους παίχτες και παίζεται σε ανοιχτό χώρο.
Είναι πολύ ωραίο για κατασκήνωση.
Παίζουμε σε ομάδες και κάθε ομάδα παίρνει μία μπάλα. Χωριζόμαστε σε ζευγάρια Κάθονται κάτω, πλάτη με πλάτη με το ζευγάρι τους και βάζουν τη μπάλα ανάμεσα στις πλάτες τους. Πιάνονται αγκαζέ, σηκώνονται και τρέχουν ως το προκαθορισμένο σημείο και πίσω. Αν τους πέσει η μπάλα, αρχίζουν απ’ την αρχή. Κερδίζει η ομάδα που θα τερματίσει πρώτη.

5. Σκυταλοδρομία Αστέρι Ονδούρας
Φτιάχνουμε ισάριθμες ομάδες 4-6 ατόμων (3-4 ομάδες είναι καλά). Στέκονται ο ένας πίσω από τον άλλο κοιτάζοντας στο κέντρο (σχηματίζοντας ένα αστέρι) με τα πόδια και τα χέρια ανοιχτά. Στο κέντρο του αστεριού υπάρχει μια μπάλα. Όταν ο αρχηγός σφυρίξει, ο τελευταίος της κάθε γραμμής τρέχει γύρω από τον κύκλο και, μόλις ξαναφτάσει στην ομάδα του, περνάει κάτω από τα πόδια όλων και προσπαθεί να πάρει τη μπάλα απ’ το κέντρο. Ο πρώτος που θα την πάρει, κερδίζει ένα βαθμό για την ομάδα του. Αυτός που έτρεχε μπαίνει πρώτος στη σειρά και το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να παίξουν όλοι. Κερδίζει η ομάδα με τους περισσότερους βαθμούς.

6. Σκυταλοδρομία οδηγών
Χωριζόμαστε σε ομάδες. Χρησιμοποιούμε ένα πιάτο μιας χρήσης για τιμόνι και γράφουμε επάνω τη μάρκα ενός αυτοκινήτου.
Ο καθένας έχει έναν αριθμό στην ομάδα και πρέπει να τον θυμάται, καθώς, κάθε αριθμός κάνει κάτι διαφορετικό.

Νο 1: Νευρικός Οδηγός – 3 βήματα μπροστά, 1 πίσω
Νο 2: Σπασμένο Τιμόνι – κάνει ζιγκ-ζαγκ
Νο 3: Χαλασμένη Μπαταρία – τον σπρώχνει το Νο 4
Νο 4: Σπρώχνει το Νο 3
Νο 5: Σκασμένο Λάστιχο – σέρνει το ένα πόδι
Νο 6: Όπισθεν – τρέχει ανάποδα
Νο 7: Έφηβος Οδηγός – τρέχει όσο πιο γρήγορα μπορεί

Κλασσική σκυταλοδρομία όπου ο ένας δίνει το τιμόνι στον άλλο για να τρέξει. Μπορείτε να προσθέσετε ή να αφαιρέσετε κινήσεις ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων.

7. Κυνηγητό: Καμήλα
Για να μην τους πιάσει αυτός που κυνηγάει, περνάει το χέρι του κάτω από το πόδι του και πιάνει τη μύτη του. (Παραλλαγή: Πιάνονται ανά δύο και κάθονται κάτω.)

 8.  Σκυταλοδρομία: Με μπάλα
Περνάνε χτυπώντας τη μπάλα ανάμεσα από τα πουλιά. Μόλις φτάσουν στο τέλος της σειράς πετάνε τη μπάλα μπροστά και ξεκινάει ο επόμενος.

 9. Παιχνίδι ταχύτητας: Οι αριθμοί
Τα παιδιά σε κύκλο. Κάθε παιδί έχει έναν αριθμό. Το Φωτεινό Αστέρι διηγείται μια ιστορία με αριθμούς. Όταν ένα παιδί ακούσει τον αριθμό του, χτυπά τα χέρια του. Αν ξεχάσει χάνει έναν βαθμό.

 10. Παιχνίδι γυμναστικής: Η κάμπια
Τα παιδιά σε σειρές. Το κάθε παιδί πιάνει τους αστραγάλους του μπροστινού του. Ποια κάμπια θα φτάσει πρώτη;;

 11. Κυνηγητό: Το σκουφί
Τα παιδιά σε κύκλο. Ένα παιδί φοράει σκουφί. Μόλις ακουστεί μουσική το σκουφί περνάει από κεφάλι σε κεφάλι. Μόλις σταματήσει η μουσική το παιδί με το σκουφί, κυνηγάει τα άλλα. Όποιο πιάσει παίρνει το σκουφί και ξεκινάει πάλι το παιχνίδι.

12. Παιχνίδι αντίληψης: Σήματα τροχαίας
Τα παιδιά κινούνται στον χώρο. Όταν ακούσουν «κόκκινο» τα παιδιά, όπου κι αν είναι μένουν ακίνητα. Όταν ακούσουν «πράσινο» τρέχουν, πηδούν, φωνάζουν.

Φύση

* Ενθαρρύνετε τα παιδιά του περιβάλλοντός σας να γράφουν ποιήματα για τα θαύματα της φύσης και βοηθήστε τα να φτιάξουν ένα δέντρο ποίησης από φύλλα χαρτιού.

* Πηγαίνετε τα παιδιά σας σε ένα βιολογικό αγρόκτημα. Πολλά βιολογικά αγροκτήματα ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να εξερευνούν τον χώρο ή απλά να βλέπουν και να μαθαίνουν. Υπάρχουν πολλά να παρατηρήσετε εκτός από τους καρπούς και τα κοπάδια. Μια βρετανική έρευνα έδειξε ότι στα βιολογικά αγροκτήματα μπορείτε να συναντήσετε 85% περισσότερα είδη φυτών, 33% περισσότερες νυχτερίδες, 17% περισσότερες αράχνες και 5% περισσότερα πουλιά από ότι στα συμβατικά κτήματα.

Ταΐστρα πουλιών

Φτιάξτε μια μπάλα από ξηρούς καρπούς: λιώστε λίπος από βοδινό ή χοιρινό (τα φυτικά λίπη δεν είναι κατάλληλα), προσθέστε ξηρούς καρπούς, σπόρους και σταφίδες, ρίξτε το μείγμα σε ένα μικρό μπολ και βυθίστε στο κέντρο ένα σκοινάκι. Βάλτε το στο ψυγείο και όταν στερεοποιηθεί, δέστε το σε ένα κλαδί με το σκοινάκι.

Τέχνη

Σε αυτή τη σελίδα θα βρείτε πως να φτιάξετε με τα Αστέρια σας κούκλες για κουκλοθέατρο. Κατά τη διάρκεια της Οδηγικής χρονιάς θα συμπληρωθούν και άλλες κούκλες με τις οδηγίες και τα πατρόν τους, για να έχετε ένα ολοκληρωμένο κουκλοθέατρο στον Γαλαξία σας.

Παρακάτω θα βρείτε τις οδηγίες, το πατρόν και ένα δείγμα για να φτιάξετε νεράϊδες και μάγους.

Ο κόσμος των Αισθήσεων

Το παιχνίδι της όρασης
Παίζουμε παιχνίδι εντολών. Το Στέλεχος λέει αντικείμενα (πετρούλες, φύλλα, καρπούς), χρώματα (πράσινο, καφέ) που τα Αστέρια πρέπει να πιάσουν (π.χ. να βρουν ένα μεγάλο δέντρο, ένα στραβό δέντρο, να αγκαλιάσουν όλα μαζί ένα δέντρο, να βρουν μία μυρμηγκοφωλιά κ.α.). (10′)

Το παιχνίδι της ακοής
1. Ετοιμάζουμε μια κασέτα με διάφορους ήχους από τη φύση, την πόλη, το σπίτι κ.λπ. και ζητούμε από τα Αστέρια να τους αναγνωρίσουν.

2. Πηγαίνουμε βόλτα με τα Αστέρια σε κάποιο κοντινό πάρκο και ζητούμε από αυτά να κλείσουν λίγο τα μάτια και να αφουγκραστούν. Μετά, μας λένε το άκουσαν.

3. Τα Αστέρια κάνουν κύκλο και κάποιο έρχεται στο κέντρο. Κλείνει τα μάτια του. Ζητάμε από ένα άλλο Αστέρι να πει μία λέξη (π.χ. καλημέρα) και από το Αστέρι που είναι στο κέντρο να αναγνωρίσει από τη φωνή του άλλου. Το ίδιο επαναλαμβάνεται με το γέλιο κάποιου Αστεριού.

4. Συζητούμε μέσα στην ομάδα ποιοι ήχοι τους αρέσουν και ποιους θεωρούν ενοχλητικούς. Ανακαλύπτουμε πότε ένας ήχος θεωρείται ενοχλητικός.

Το παιχνίδι της όσφρησης
1. Ρωτάμε τα Αστέρια αν καταλαβαίνουν τι φαγητό έχει ετοιμάσει η μητέρα τους το μεσημέρι που γυρίζουν στο σπίτι, προτού το δουν. Και αν ναι, πως το καταλαβαίνουν.

2. Ρωτάμε τα Αστέρια να μας αναφέρουν διάφορα αντικείμενα που έχουν μυρωδιά (ευχάριστη ή δυσάρεστη).

3. Βάζουμε σε 3-5 βαζάκια υγρά ή άλλα υλικά με μυρωδικά (οινόπνευμα, κολόνια, ξίδι, ρίγανη κ.λπ.) και ζητούμε από τα Αστέρια να τα αναγνωρίσουν, αφού κλείσουν τα μάτια και τα μυρίσουν.

Το παιχνίδι της αφής
Τα Αστέρια κάνουν κύκλο. Ένα Αστέρι έρχεται εθελοντικά στο μέσο του κύκλου και κλείνει τα μάτια του. Το Φωτεινό Αστέρι καλεί ένα άλλο Αστέρι κάνοντας νόημα, έτσι ώστε το Αστέρι που είναι στο κέντρο να ψηλαφίσει το παιδί που έχουμε καλέσει, κυρίως στο πρόσωπο και να το αναγνωρίσει.

1. Τοποθετούμε διάφορα μικροαντικείμενα πάνω σε ένα τραπέζι ή μέσα σε ένα σάκο και αφού κλείσουμε τα μάτια ενός Αστεριού, του δίνουμε κάποια από αυτά και του ζητούμε να τα αναγνωρίσει. Το ίδιο επαναλαμβάνεται με όλα τα Αστέρια.
2. Ζητούμε από τα Αστέρια να αγγίξουν διάφορες επιφάνειες και να μας πουν πως νιώθουν ή πως θα μπορούσαν να τις χαρακτηρίσουν.

Το παιχνίδι της γεύσης
Παρουσιάζουμε στον Γαλαξία διάφορα φρούτα εποχής. Αφού τα ονοματίσουν, τα αγγίξουν και τα μυρίσουν, τα καθαρίζουμε και τα κόβουμε σε κομμάτια. Στη συνέχεια, κάθε Αστέρι με τη σειρά του κλείνει τα μάτια και του δίνουμε να δοκιμάσει κάποιο φρούτο, για να καταλάβει ποιο είναι από τη γεύση του.

Το κολάζ των πέντε αισθήσεων
Ζητάμε από τα Αστέρια να φέρουν εικόνες από περιοδικά με στόματα, αφτιά, μάτια, χέρια και πέλματα. Με αυτά τα στοιχεία δημιουργούν ανθρωπάκια.